31 березня у Мереф’янському Будинку культури відбулось засідання Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області. Під головуванням президента Асоціації, голови Харківської обласної ради Сергія Чернова представники місцевих рад розглянули практичні аспекти реформування галузей медицини та освіти. У засіданні взяв участь голова районної ради Володимир Птишник.
Виконуюча обов'язки начальника Управління охорони здоров'я ХОДА Галина Сіроштан під час засідання Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області розповіла про сучасний стан галузі та основні напрямки медичної реформи на Харківщині:
"Першочерговим завданням модернізації галузі є впровадження кардинальних змін на первинному рівні медичної допомоги.
На сьогодні за результатами впровадження організаційно-структурних змін та рішень органів місцевої влади в Харківській області створено 33 юридично самостійних центри первинної медико-санітарно-епідеміологічної допомоги, які об'єднали 830 підрозділів первинної ланки та забезпечили розмежування фінансових потоків між первинним і вторинним рівнями медичної допомоги.
Тим самим забезпечено умови для запровадження елементів медичного страхування на первинному рівні допомоги".
Кардинальною новацією на первинній ланці, говорить Галина Сіроштан, стане реалізація принципу "гроші ідуть за пацієнтом".
Однією з проблем реформування первинної медико-санітарної допомоги на регіональному рівні є дефіцит медичних кадрів. Укомплектованість лікарями загальної практики сімейної медицини у районах області становить 70.3%, у сільській місцевості - 58.4%, при цьому лікарі пенсійного віку майже 30%. Такі кадрові диспропорції можуть формувати ризики надання у повному обсязі медичної допомоги.
Потребує покращення матеріально-технічна база. Амбулаторії сімейної медицини забезпечені обладнанням на 34%, комп'ютерною технікою - 48%, автоматизованими робочими місцями лікарів - 24.7%, автотранспортом - 61.5%, підключення до інтернету - 17.8%.
Керівник профільного обласного управління охорони наголосила, що «третє завдання галузі - оптимізація закладів вторинного рівня медичної допомоги у контексті створення госпітальних округів.
У лютому 2017 року Кабмін затвердив положення про госпітальні округи. Тож, до складу госпітального округу мають входити: лікарня інтенсивного лікування І рівня для надання допомоги не менше 120 тис. людей; багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування ІІ рівня для 200 тисяч людей; лікарня відновного або реабілітаційного лікування; лікарня планового лікування; консультативно-діагностичний центр; хоспіс; паталогоанатомічний центр.
Відповідно до норм, визначених Кабміном, центром госпітального округу може бути населений пункт, у якому мешкає не менше 40 тис. людей, що географічно є найближчим до центру округу, де розташована багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування ІІ рівня.
Госпітальний округ не буде окремою юридичною особою, вони створюватимуться як "функціональні об'єднання лікарень, розташованих на визначеній території".
Галина Сіроштан зазначила, що «питання створення госпітальних округів на території Харківщини неодноразово опрацьовувалось. Так, Стратегією побудови нової системи охорони здоров'я було закріплено склад з 10 госпітальних округів у районах області та один округ у Харкові.
Разом з тим за наполегливих рекомендацій МОЗу та Мінрегіону, за відсутності законодавчо затверджених вимог до формування госпітальних округів, напрацьований план розвитку закладів вторинної ланки неодноразово змінювався у частині зменшення кількості госпітальних округів».
Директор Департаменту науки і освіти ХОДА Володимир Ігнатьєв у своєму виступі зазначив, що «одним із значних управлінських повноважень, які отримали органи місцевого самоврядування ОТГ є право на формування власної ефективної системи забезпечення освітніми послугами своєї громади.
Важливим елементом створення ефективної системи є максимальне делегування адміністративних і начально-методичних повноважень на рівень навчальних закладів у поєднанні з належним управлінням усередині самого закладу та забезпеченням якості освіти. Такого роду децентралізація системи освіти дозволить уникнути формування малоефективної і витратної структури для бюджету виконавчого комітету ОТГ».
Володимир Ігнатьєв також сформулював перелік прямих функцій органу управління освітою ОТГ, основні принципи консолідації мережі, організації опорної школи, а також дав низку практичних рекомендацій для освітянської галузі ОТГ, запевнивши, що Департамент ХОДА супроводжує та методично підтримує цей напрям у всіх об’єднаних громадах Харківщини.